Argument för och emot studieavgifter
Här följer en sammanfattning av de främst förekommande argumenten för och emot tesen att studieavgifter bör införas vid svenska universitet och högskolor.
Notera att det faktum att vi listat ett argument inte innebär att vi anser att det är bra. Avsikten med listorna är att sammanfatta olika debatter i media, inte att utvärdera dem. För mer om hur listorna är uppbyggda, läs vår introduktionspost.
För
1. Avgifterna skulle ge högskoleutbildningarna ökade resurser, vilket behövs för att höja nivån.
Invändning 1: I de länder där studieavgifter införts har man inte hittat något samband mellan studieavgiftsnivå och utbildningskvalitet.
Stödargument: Sverige satsar mindre resurser på högskoleutbildningen än länder som har studieavgifter.
4. Med studieavgifter får studenterna incitament att välja en utbildning som leder till jobb.
Mot
1. Studieavgifter skulle leda till ökad social snedrekrytering.
Stödargument 1: Det leder till slöseri med humankapital i form av begåvningar som inte har råd att studera.
Stödargument 2: Det skulle leda till att bildning i mindre grad spreds till ekonomiskt svaga grupper, vilket i sin tur skulle inverka negativt på demokratin.
Stödargument 3: Det skulle leda till ett mer ojämlikt samhälle med en mer rigid klasstruktur.
Invändning mot motargument 1: De länder som har studieavgifter har inte större social snedrekrytering än Sverige.
3. Studieavgifter skulle leda till att det lönade sig sämre att utbilda sig.
Invändning: Studieavgifter kan kombineras med sänkta skatter, vilket tar bort denna effekt.
Om du känner till ett argument som framförts i den offentliga debatten, men som vi missat kan du mejla till evidensbaseradpolicy@gmail.com. Argument som enbart framförts i t ex vetenskapliga tidskrifter eller i privata konversationer kan däremot inte få plats på våra listor.